Je komt niet uit een commerciële functie en gaat straks toch voor jezelf beginnen? Dat gebeurt wel vaker en daar is niets mis mee. Alles in het leven doe je tenslotte eenmaal voor de eerste keer. Als echter commercieel handelen niet in je bloed zit kun je er wel aan werken om het je eigen te maken. Door je verder te ontwikkelen en te blijven oefenen. Een goede les is door scherp op te letten wanneer je zelf gaat inkopen. Door goed te kijken hoe anderen het doen en hoe jijzelf daarbij als koper behandeld wordt. Op den duur zul je vanzelf besluitvaardiger worden en meer daadkracht tonen. Meer aandurven zonder te denken dat commercie iets engs is. Benader de zaak realistisch met de gedachte dat iedereen tenslotte een boterham zal moeten verdienen en dat alles wat je doet tenslotte commercie is. Let maar eens op: Je hele leven ben je jezelf aan het verkopen. Commercieel denken en handelen is niet zozeer een losstaande vaardigheid maar eerder een state of mind. Je verkoopt jezelf tenslotte de hele dag maar bent je daar niet continue bewust van. Commercie betekent niet dat je een ander een product ongewild door zijn strot duwt. Commercie betekent dat je aanvoelt wat die ander echt nodig heeft en hem daarbij helpt. Dat deed je al goed als werknemer namens een bedrijf en dat ga je nu doen als zelfstandige. Voortaan is het zo dat je naast je taak van advocaat, verpleegster of timmerman niet slechts een sociaal juridische, renovatie of zorgtaak vervult maar vanaf nu ook nog een ondernemerstaak!

Om commercieel te denken en te handelen moet de zzp-er/ondernemer het liefst meerdere van de volgende eigenschappen bezitten:

  1. Klanten weten te werven en te behouden door ze aan je te binden
  2. Klanten of belanghebbenden weten te overtuigen
  3. Meedenken met een klant en kunnen inschatten of jij de oplossing kan bieden voor zijn probleem
  4. Voldoende omzet en winst weten te genereren
  5. Snel en efficiënt beslissingen kunnen en durven nemen
  6. Kansen herkennen en deze vertalen naar winstgevende activiteiten
  7. Op langere termijn activiteiten en de consequenties moeten kunnen overzien en hierover strategisch kunnen nadenken
  8. Kunnen inschatten wat de kosten en baten zijn: Hoeveel tijd, geld en energie het gaat kosten voor je nieuwe activiteit en dit afwegen tegen de verwachte opbrengst
  9. Geloven in jezelf. Voldoende eigenwaarde bezitten om anderen aan te spreken (netwerken) en om succesvol te kunnen onderhandelen met financiële instellingen of leveranciers
  10. Voldoende positief enthousiasme uitstralen zodat anderen je mogen want:

HET ALLERBELANGRIJKSTE INGREDIËNT VAN SUCCES IS MET ANDERE MENSEN OM KUNNEN GAAN   Theodoor Roosevelt