Fraude is van allen tijde maar komt in het hedendaagse digitale tijdperk steeds vaker en slimmer voor. De consequenties worden voor de getroffene steeds groter. Niet alleen voor privépersonen maar nog meer voor ondernemers. Daar is meestal meer te halen (denkt men). Naast het feit dat de financiële gevolgen groot kunnen zijn krijg je tegenwoordig steeds meer te maken met identiteitsfraude waarbij je van de gevolgen nog jaren last kunt ondervinden. Vooral de muur van onbegrip waar je bij de politie, overheid en bankwereld tegenaan loopt kunnen jou nog grotere problemen geven dan het eventuele verlies aan geld.

Om financieel zo veilig mogelijk te ondernemen moet je zo veel mogelijk de volgende tips in acht nemen:

  1. Geef aan de telefoon nooit informatie over je bankrekening, financiële huishouding, jaarcijfers of andere “gevoelige“ zaken als onbekenden telefonisch hierom vragen.
  2. Geef bij een verhuizing je adres onmiddellijk door aan je creditcardmaatschappij, bank, verzekeraar en andere bedrijven waar je diensten van afneemt en laat de post minstens een jaar doorsturen.
  3. Verlies je creditcard nooit uit het oog als je die bijvoorbeeld aan een kassa, autoverhuurder of een hotel “even” moet afgeven.
  4. Neem zo min mogelijk privacygevoelige informatie, bankpasjes en creditcards mee in je portemonnee, zeker in het buitenland.
  5. Versnipper thuis en op je werk zo veel mogelijk de documenten waarop informatie staat waarvan je niet wilt dat anderen die lezen, bijvoorbeeld copy paspoort, bankrekeningnummers en BSN nummer.
  6. Bewaar je paspoort, rijbewijs, bankrekeninguittreksels of rekeningen in een ingebouwde kluis (pincodes)
  7. Vermoed je dat je post gestolen is of naar een ander adres wordt gestuurd zonder je toestemming, neem dan contact op met Post NL
  8. Als je een centraal of gemeenschappelijk afleverpunt hebt voor de post, zoals bij een appartement of een bedrijfsverzamelgebouw, zorg dan dat je post in een goed afsluitbare brievenbus terecht komt.
  9. Reageer nooit op verzoeken om je bankpas naar de bank of anderszins op te sturen onder het motto dat deze verlopen is of vernieuwd moet worden. Bel de bank en vraag hoe het zit. Let op: Een bank of één van haar employees zal je NOOIT opbellen of naar je pincode vragen!
  10. Wees terughoudend met het delen van je telefoonnummers, afbeeldingen van jou of van je huis, werkplek, kinderen, privé adres, school, geboortedatum en volledige naam of CV op sites als Facebook, Instagram, Twitter of LinkedIn. Meer tips lees je op www.stop-identiteitsfraude.